Genom våra tolkar kan vi förenkla vardagen och samtidigt erbjuda digitala och miljövänliga tjänster.
Med ett brett urval kan ni boka någon av våra tolkar eller översättare som tillsammans representerar olika språk och dialekter. Vi erbjuder ett utbud av tolk- och språktjänster som översättningsuppdrag, kontakttolkar, telefontolkar och videotolkning.
Kompetensprincip
Vår huvudprincip för att hitta rätt tolk till varje enskild bokning vilar på vår grundinställning om att den tolk som har den högsta formella kompetensen samt närhet ska tillfrågas i första hand.
Följande kompetensnivåer gäller:
Nivå 1: Övrig tolk, Godkänd tolk har genomgått grundutbildning eller intro kurs och är testad samt godkänd av Språkexperterna.
Nivå 2: Utbildad tolk och registrerad vid Kammarkollegiet, har genomgått grundutbildning under tillsyn av MYH (Myndighet för yrkeshögskolan)
Nivå 3: Auktoriserad tolk, av Kammarkollegiet
Nivå 4: Auktoriserad rättstolk eller sjukvårdstolk, av Kammarkollegiet
Lagar och bestämmelser
Rätten till tolk regleras i 8 paragrafen i förvaltningslagen (1986:223) och tolkens uppdrag i 5 kapitlet 6-8 paragraferna i rättegångsbalken respektive 50-52 paragrafen i förvaltningsprocesslagen (1971:291). Tystnadsplikten styrs av Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och lagen om tystnadsplikt för vissa tolkar och översättare (1975:689).
Även vittnesplikt och bestämmelser kring jäv och opartiskhet finns reglerade i lag och reglementen.